Historie Citosa
VRIJ VERVOER DOCHTERONDERNEMINGEN
Zoals aan onze lezers bekend zal zijn "bestaat er een onderlinge regeling
voor vrijvervoer voor personeel der dochterondernemingen NS. Vorige maand
zijn in deze regeling enige wijzigingen aangebracht. In verband hiermede
achten wij het nuttig de bepalingen in het navolgende
onder de aandacht te brengen.
1. Iedere werknemer in dienst van een der leden kan tot zijn werkgever het
verzoek richten in het bezit te worden gesteld van een vrijvervoerbewijs
model D der Vereniging. Hetgeen voor werknemers geldt in deze regeling,
geldt ook voor pensioentrekkende, die en voor zover zij direct na het
einde van hun dienstbetrekking bij een der leden ingegaan pensioen (ook
weduwepensioen), genieten.
2. De werknemer kan niet meer dan één vrijvervoerbewijs model D per
kalenderjaar ontvangen, en wel voor vervoer tijdens vakantie. Slechts in
zeer bijzondere omstandigheden, zoals voor sanatoriumbezoek van de
werknemer aan zijn echtgenote of omgekeerd, kan de werkgever - te zijner
beoordeling - meer bewijzen per jaar verstrekken" De werkgever zal van
geval tot geval overleg plegen met de directeur van de onderneming op wier
lijnen vrijvervoer wordt gevraagd.
Indien door onvoorziene omstandigheden een uitgereikt vrijvervoerbewijs
niet gebruikt wordt, kan de werkgever een vervangend tweede bewijs in dat
jaar uitreiken, mits ten genoegen van de werkgever aangetoond wordt, dat
het eerste bewijs niet gebruikt is.
Een werknemer, die niet op dezelfde datum als zijn gezin naar het
vakantieverblijf vertrekt of daarvan terugkeert, kan een voor hem alleen
geldige tweede kaart ontvangen om op die andere datum vrijvervoer te
genieten.
3. Een vrijvervoerbewijs model D kan aangevraagd worden geldig voor de
werknemer of de werknemer en zijn echtgenote of de werknemer en een kind
beneden de leeftijd van 18 jaar of de echtgenote van de werknemer en een
kind beneden de leeftijd van 18 jaar. Een werknemerweduwnaar, die een
zelfstandige huishouding voert, kan het vrijvervoer aanvragen voor zich
en/of voor degene, die zijn huishouding voert, een en ander ter
beoordeling van de werkgever.
4. De datum c.q. data waarop het vrijvervoerbewijs geldig is dien(t)en met
inkt en voluit in letters te worden ingevuld. Voor het geval er een tweede
datum op vermeld is, mag deze niet meer dan een maand na de eerste gelegen
zijn.
5. Elke op een vrijvervoerbewijs model D vervoerde persoon kan als
begeleider optreden voor een kosteloos vervoerd kind beneden de leeftijd
van vier jaar.
6. Een uitgereikt vrijvervoerbewijs model D is op de genoemde datum of
data geldig op alle lijnen van een der hieronder genoemde ondernemingen,
t.w.:
N.V. J.H. van Ballegooijen te HaaFten, Citosa, D.V.M., E.T.A.O., G.A.D.O.,
G.D.S., Flevodienst, L.T.M., Marnedienst, Naco, H.B.M., N,H.A.D.O.,
N.O.F., N.T.M., N.Z.H.V.M., R.A.G.O.M., R.T.M., Salland, S.B.M., V.A.D.,
Velox, Str.-Walcheren, W.S.M, of Zuid-Ooster.
De vrijvervoerbewijzen model D zijn uitsluitend geldig in
autobus(dienst)lijnen op Nederlands grondgebied met daarenboven de
volgende eperkingen:
a. N.T.M., niet op de stadsdienst te Leeuwarden;
b. R.T.M., 1. niet op de lijn Zierikzee - Goes v.v.,
2. in de autobussen van de Trans Delta Expres (T.D.E.) blijft de normale
toeslag verschuldigd.
7. De op het vrijvervoerbewijs reizende personen ontvangen van het
dienstdoende personeel geen plaatsbewijs tenzij dit het vrijvervoerbewijs
inneemt , hetgeen slechts om bijzondere redenen geschiedt. . Het
dienstdoende personeel brengt op de achterzijde van het bewijs een datums
tempel aan voor elke dag waarop gereisd, is. Bij ontbreken van een
datumstempel wordt dit vervangen door een knipteken ter hoogte van de op
het vervoerbewijs vermelde datum.
8. Bij de tijdig in te dienen aanvrage verstrekt de werknemer de
navolgende gegevens:
a. naam en voornamen voluit van degene(n) voor wie hij het
vrijvervoerbewijs aanvraagt;
b. de naam van één onderneming op de lijnen, waarvan hij vrijvervoer wenst
;
c. een datum, waarop hij het vrijvervoerbewijs in zijn bezit wenst te
hebben;
d. de verklaring, dat hij nog geen vrijvervoerbewijs model D in het
lopende jaar heeft
aangevraagd of ontvangen, dan wel in voorkomend geval hoe vaak hij daarin
reeds
eerder zulk een bewijs heeft aangevraagd en ontvangen.
9. De werkgever vult een vrijvervoerbewijs model D in en doet dit - bij
wijze van en onder de gebruikelijke voorwaarden bij gunstverlening - aan
de aanvrager verstrekken.
10. Nadat de geldigheid van het vrijvervoerbewijs is verstreken, moet de
werknemer dit bij de werkgever die het verstrekte, inleveren.
11. Deze regeling geldt ook voor de werknemers, in dienst bij het C.A.B. ,
doch niet voor die bij Van Gend & Loos.
Uit: Citosa nieuws, april/mei 1966 met dank aan Martin Ebben
ALLE STREEKBUSSEN OPEN VOOR HAAGS STADSVERVOER.
De woorden "nu ALLE streekbussen open voor stadsvervoer" treffen wij aan op een
folder uitgegeven door de N.V. Gemengd Bedrijf Haagse Tramweg Maatschappij (
H.T.M. ) die hiermede te kennen geeft, dat er op 30 OKTOBER a.s. in de
ontwikkeling van het Haagse stadsvervoer een reorganisatie zal plaatsvinden,
waaraan ook Citosa naast N.Z.H.V.M. en W.S.M, haar medewerking gaat verlenen.
Al heel lang was het streven gericht op grotere reissnelheid, een verkorting van
de reistijd, een groter plaatsaanbod en een gunstiger ligging van het lijnennet
ten aanzien van de woongebieden. De enorme concurrentie van de personenauto, het
steeds drukker wordende verkeer vooral in de spitsen, het vervoeren van de
steeds grotere aantallen passagiers op een betrekkelijk klein aantal spitsuren
van de dag, dwong tot het nemen van uitgebreide maatregelen om de passagiers dié
reisservice te geven, die men zich nu eenmaal ten doel heeft gesteld.
Om dit te kunnen verwezenlijken schakelde men de bekende Duitse
vervoerdeskundige dr. Lehner in om het openbaar vervoer "door te lichten". De
heer Lehner kwam met een rapport, waarin grote veranderingen op vervoergebied
werden voorgesteld o.a., koppelen van verschillende lijnen tot één lijn, terwijl
verschillende routes vervielen of werden gewijzigd, tram vervangen door bus enz.
Het verwezenlijken van de plannen volgens het rapport Lehner gekoppeld met eigen
ontwikkelde ideeën heeft men over drie fasen verdeeld. Elke fase kon daardoor in
de praktijk op haar doelmatigheid worden getest.
Het is nu vooral de DERDE FASE, welke op 50 oktober a.s. zal ingaan, die voor
ons het meest van belang is. Vanaf deze datum wordt het vervoerverbod op lijn 1
opgeheven zodat Citosa deel gaat nemen aan het Haagse vervoer op de route:
HOUTMARKT - NIEUWE HAVEN - PLETTERIJSTRAAT - SCHENKVIADUCT - PRINSES
BREATRIXLAAN - KON. WILHELMINALAAN - KON. WILHELMINAPLEIN v.v.
Passagiers op deze route worden in onze bussen vervoerd tegen het geldige H.T.M,
tarief en op H.T.M plaatsbewijzen.
Bij het verschijnen van dit nummer zal de instructie van ons personeel al wel
grotendeels achter de rug zijn. Hoewel de instructies er op het eerste gezicht
nogal ingewikkeld uitzien, zijn wij ervan overtuigd, dat het in de praktijk
allemaal erg mee zal vallen. Een groot deel - ongeveer twee/derde - van de H.T.M,
plaatsbewijzen wordt n.l. in voorverkoop verkocht, zodat ons personeel in de
meeste gevallen zal kunnen volstaan met het stempelen van het aangeboden
plaatsbewijs of - bij abonnementen en dergelijke - met het controleren van de
geldigheid.
Het instructieboekje is duidelijk er. overzichtelijk samengesteld en bij
eventuele problemen of omstandigheden, die met konden worden voorzien, kan men
bij de afdeling controle altijd terecht voor goede raad.
Het is ongetwijfeld én voor ons bedrijf én voor ons personeel van groot belang,
dat onze nieuwe klanten goede en_prettige ervaringen opdoen wanneer zij met de
Citosa reizen. Het verleden heeft ons geleerd, dat busreizigers erg gevoelig
zijn voor een hoffelijke en correcte houding van het personeel. Wij zijn ervan
overtuigd, dat daar bij onze chauffeurs van lijn 1 niets aan zal ontbreken!
Het bedienen van de relatie VOORBURG - DEN HAAG is voor ons bedrijf een
terugkeren naar de situatie van voor de tweede wereld oorlog. Toen reed Citosa -
als onderdeel van de dienst ZOETERMEER - DEN HAAG - een halfuurdienst
LEIDSCHENDAM - VOORBURG - RIJSWIJK - DEN HAAG v.v. Tengevolge van de gedwongen
inkrimping van de dienstregeling in de bezettingperiode kwam deze dienst in de
loop van 1940 stil te liggen. Na de bevrijding werd hij door allerlei
omstandigheden niet meer hersteld.
Uit: Citosa
nieuws, oktober 1966 met dank aan Martin Ebben
Volgende pagina |