Historie Citosa
Boskoop in Lentetooi
Boomkwekerij herdenkt 490-jarig bestaan met grootse Bloemenshow
CITOSA FACILITEITEN
Voor bezoek aan de FLORA NOVA kan men elk uur en vanuit elke gemeente binnen het
vervoergebied van de Citosa gebruik naken van de in alle autobussen tegen
gereduceerde prijs verkrijgbare gecombineerde biljetten. Deze biljetten geven
recht op busvervoer heen en terug plus toegang tot de bloemententoonstelling.
Deze regeling geldt ook voor kinderen t/n 9 jaar.
In alle autobussen zijn
reclamebiljetten aangebracht,waarop tevens de prijzen vanuit de voornaamste
plaatsen voor deze gecombineerde biljetten zijn vermeld.
Evenals net de gecombineerde Avifauna biljetten dient het bovenste als
toegangsbewijs en het onderste als (retour) vervoerbewijs. Ook de CEBUTO
reisbureaus in DEN HAAG, ROTTERDAM en LEIDEN zijn voor de verkoop van deze - via
het Beckson-apparaat af te geven - gecombineerde biljetten ingeschakeld.
Hieronder volgt een voorbeeld van zo'n gecombineerd biljet.
EERSTE CITOSA BUSSEN IN PALESTEIN
Op 22 maart kwam de minister van volkshuisvesting en ruimtelijke ordening
naar Zoetermeer om het eerste grote complex woningbouw in het toekomstige Groot
Zoetermeer "van de grond" te krijgen door de eerste paal hiervoor in de grond te
laten verdwijnen. Dit geschiedde in tegenwoordigheid van een groot aantal
gasten,die het gemeente bestuur voor dit evenement had uitgenodigd en die met 4
keurig opgepoetste Citosa bussen naar de bouwplaats in de Palensteinse polder
werden vervoerd. De minister was niet naar het in feestelijke tooi gestoken
Zoetermeer gekomen om alleen maar te heien, hij hield ook een uitvoerige rede,
waarin hij o.m. zei, dat de bouw van de 348 woningwetwoningen, die binnenkort
gevolgd wordt door een complex van bijna 490 vrije sector woningen,de start is
van een grote bouwactiviteit, die het mogelijk naakt de woningnood in de Haagse
agglomeratie op te heffen tegen het jaar 1970.
Laten we hopen, dat de Citosa bussen binnen afzienbare tijd in de Palensteinse
polder voor de bewoners een vertrouwde verschijning zullen zijn.
Uit: Citosa nieuws, maart 1966 met dank aan Martin Ebben
AAN HET GEHELE PERSONEEL
FUSIE TUSSEN CITOSA EN W.S.M.
Commissarissen van de Autobusdienstonderneming Citosa N.V. te Waddinxveen
enerzijds en van de N.V. Westlandse Streekvervoer Maatschappij W.S.M. te
's-Gravenhage anderzijds hebben besloten beide ondernemingen met ingang van 1
januari 1969 samen te voegen.
Tot directeur van beide bedrijven, die voorlopig nog onder hun eigen naam
werkzaam zullen zijn, is benoemd de heer Mr. V. Kuilman, thans directeur van de
W.S.M. . Adjunct-directeur wordt de heer J.G. Hooftman, thans algemeen
bedrijfsleider van de Citosa. De heer Hooftman blijft bovendien belast met de
directie van de N.V. Autobusdienst van Gog. De huidige directeur van de Citosa,
de heer J, Kok, bereikt in de loop van dit jaar - waarin zijn bedrijf veertig
jaar bestaat - de pensioengerechtigde leeftijd.
De ondernemingsraden van beide bedrijven zijn reeds door hun directeuren op de
hoogte gesteld van de komende fusie. In de positie van de werknemers van Citosa
en W.S.M. komt geen verandering. De fusie is voornamelijk een gevolg van het
streven van de in het NS-concern
samenwerkende vervoermaatschappijen om een zo efficiënt mogelijk bedrijfsbeheer
te bereiken.
TOELICHTING VAN DE DIRECTEUREN
Uit de hierboven afgedrukte mededeling hebt U begrepen, dat de Citosa en de W.S.M.
in de toekomst tot één vervoerbedrijf zullen samensmelten.
Voor u als personeelsleden zal deze fusie geen rechtstreekse materiële gevolgen
hebben: er behoeft niemand ontslagen te worden en iedereen behoudt de rang en de
functie, waarin hij is geplaatst. Op dat punt kunt U gerust. zijn.
De vereniging van Citosa en W.S.M. heeft zelfs weinig te maken met de
omstandigheid, dat het in het lijndienstvervoer op het ogenblik minder goed
gaat. Ook wanneer er geen achteruitgang in het aantal reizigers was geweest,
zouden Citosa en W.S.M. tot één onderneming zijn samengegroeid. Een dergelijke
ontwikkeling past geheel in deze tijd, waarin de techniek het mogelijk maakt
bedrijven meer efficiënt te beheren; alleen dienen die bedrijven wel van
voldoende omvang te zijn om volledig te kunnen profiteren van de technische
outillage. Dat is een van de voornaamste oorzaken dat tegenwoordig zoveel
ondernemingen tot fusies overgaan, in handel en industrie, in het perswezen. Het
vervoer maakt daarop geen uitzondering.
Een en ander betekent wel, dat er in de toekomst in bepaalde sectoren van Citosa
en W.S.M. minder vacatures zullen ontstaan, maar nogmaals: het huidige personeel
zal geen nadeel van de samensmelting ondervinden. Integendeel : het bredere
draagvlak van het nieuwe bedrijf maakt Uw posities, juist materieel steviger.
Wij zijn er bovendien van overtuigd, dat alle voorwaarden aanwezig zijn,
waardoor Citosa en W.S.M. een harmonisch vervoerbedrijf in het centrale deel van
de Randstad Holland zullen
ONZE WESTLANDSE ZUSTER
In verband met de aangekondigde fusie tussen onze onderneming en de W.S.M.
,
volgen hieronder in het kort enige gegevens over onze Westlandse zuster.
Van de twee ondernemingen is de W.S.M. de oudste. Deze Maatschappij begon in
1881 als Stoomtrambedrijf in het Westland. Reeds in de twintiger jaren werd de
autobus geïntroduceerd en heeft de W.S.M. zich langzamerhand ontwikkeld tot een
modern autobus bedrijf..
Na de beëindiging van het vervoer van reizigers per tram bleef zij over de rails
nog wel de Westlandse tuinbouwproducten en kolen vervoeren. Deze activiteit
moest gedurende de laatste jaren worden ingekrompen door de sterke daling van de
omvang van dit vervoer. Op 1 januari 1968 werd met de tramexploitatie geheel
gestopt.
De W.S.M. beweegt zich van voor de oorlog op het gebied van het toervervoer,
onder meer door middel van haar dochteronderneming Pullman-Expres Amova N.V. In
1960 heeft er, vanwege een efficiëntere werkwijze, een samenvoeging
plaatsgevonden met Cebuto te Den Haag, waarin de Citosa reeds deelhebber was.
Naast het streekvervoer in het Westland, vindt er sinds 1966 een nauwe
samenwerking plaats met de H.T.M, in het agglomeratiegebied Den Haag en
Rijswijk, waardoor het mogelijk is geworden, dat iedereen die in dit gebied
reist,van beide vervoermaatschappijen gebruik kan maken. De W.S.M exploiteert
eveneens de stadsdienst in Delft. Het bedrijfskapitaal van de W.S.M., beloopt
circa ƒ 4.800,000"==. De W.S.M. heeft 218 man personeel in dienst en bezit 91
bussen.
Uit: Citosa nieuws januari 1968 met dank aan Martin Ebben
DE METRO
Op 9 februari is de Metro in Rotterdam na vele jaren noeste arbeid nu toch
eindelijk officieel in gebruik gesteld. De officiële opening werd verricht door
H.K.H. Prinses Beatrix en Z.K.H. Prins Claus. De dag daarna is de Metro in
gebruik genomen door Rotterdammers ( gratis ) en niet-Rotterdammers (
niet-gratis ). Nou, het was te zien hoor. Elk Metrostation en de naaste omgeving
lag bezaaid met gratis ritkaarten. Echt Rotterdams niet in de zak houden en
thuis in de prullenmand gooien of ergens in de stad of op de stations in een
daarvoor bestemde papierbak deponeren, nee, gooi maar op straat. Stel je voor
dat de grootste haven ter wereld ook de schoonste straten had. Dat kan toch
niet?
Enfin, volgens de kranten hebben op de eerste dag al een kwart miljoen mensen
gebruik gemaakt van de Metro. Op de tweede dag nog eens ruim 200.000. Een
respectabel aantal in zo'n weekeindje. Voor dit totaal op beide dagen zouden
ongeveer 5600 bussen nodig zijn geweest als elke bus een capaciteit zou hebben
gehad van ongeveer 80 personen.
Maar laten wij nu eens kijken naar de gevolgen van de ingebruikneming van de
Metro voor het tram- en bussennet in Rotterdam. Velen van ons wisten vroeger
precies de loop van de bussen en de trams, zodat onze passagiers konden worden
voorgelicht. Nu is het soms zelfs moeilijk
voor een echte Rotterdammer om het in deze beginfase uit elkaar te houden. Kort
geleden stond iemand aan de halte Plaswyk op de tram te wachten. Er waren er al
zeker een stuk of vier voorbij gegaan zonder dat de man was ingestapt. Vraagt
iemand aan hem! "Moet U niet met
de tram mee?" "Ja", was het antwoord, "ik moet met lijn 14 naar de stad maar ik
heb alleen lijn 4 nog maar zien voorbij gaan". De man wist van geen verandering
van de lijnnummers.
Hoe is het nu precies? Wel, alle passagiers die naar de linker Maasoever Rotterdam-zuid moeten, kunt U verwijzen naar het Metrostation C.S. Vanaf het
Metrostation Maashaven en het eindpunt Zuidplein rijden trams en bussen door
geheel zuid naar IJsselmonde en Hoogvliet.
Op de rechter Maasoever de volgende veranderingen:
TRAMLIJN 14 is lijn 4 geworden ( Hillegersberg - Heemraadsplein );
TRAMLIJN 4 is nu lijn 1 van Schiedam via C.S. naar Kralingen ( Honingerdijk ) en
lijn 8 ( van Schiedam via station Blaak naar Kralingen, Laan van Nooitgedacht )
.
TRAMLIJN 10 is nu lijn 6 met ongeveer de oude route van de Kleiweg naar Spangen.
Passagiers voor Ommoord en Schiebroek moeten aan onze halte Montignylaan
uitstappen en overstappen op buslijn 35.
De Alexanderpolder is het best te bereiken met buslijn A vanaf het Centraal
Station.
Tenslotte nog dit; Overstapkaarten zijn er in Rotterdam niet meer. Voor elke rit
moet de enkele reis prijs worden betaald; d.i. ƒ 0,50 per rit of bij gebruik van
een rittenkaart ( gekocht in de sigarenwinkel of bij een kiosk ) ƒ 0,25.
Voor de Metro geldt hetzelfde tarief. ( Wij maken U er .nog op attent, dat deze
rittenkaarten op onze bussen NIET geldig zijn. Het kost bij ons altijd ƒ 0,50 of
voor een kinderkaart ƒ 0,25 ).
Wij willen .dit stukje besluiten met nog enkele technische gegevens. De maximum
snelheid van de Metro is 80 km per uur. In het traject dat 5,88 km lang is
liggen 7 stations. De Metro kan als dit nodig zou blijken, ongeveer 35.000
mensen per uur vervoeren. Om het geheel te realiseren heeft men ruim ƒ
250.000.000 moeten investeren.
VERVOER DEN HAAG EN VOORBURG
Sinds jaar en dag is het aan Citosa verboden na het Verkeersplein VOORBURG
passagiers op te nemen in de richting DEN HAAG en - komende uit DEN HAAG - mogen
geen passagiers uitstappen vóór het Verkeersplein VOORBURG.
In de loop van dit jaar - vermoedelijk met ingang van 16 oktober - zal dit
verbod verdwijnen. Dit betekent dus, dat Citosa van deze datum af deel zal gaan
nemen aan het lokale vervoer in de gemeenten Den Haag en Voorburg.
Gelijktijdig zullen soortgelijke voor onze zustermaatschappijen NZH en WSM
bestaande vervoerverboden worden opgeheven. De nieuwe regeling waarop de drie
streekvervoermaatschappijen NZH, WSM en Citosa bij het lokaal vervoer met de H.T.M, gaan
samenwerken is het resultaat van het nog geen jaar geleden hierover aangevangen
overleg, dat onder leiding stond van de Commissie Vervoervergunningen.
Hierbij is overeengekomen, dat binnen Den Haag, Rijswijk en Voorburg, voor zover
daar sprake is van een aaneengesloten bebouwing, één tarief zal gelden en wel
dat van de H.T.M.
Op de bussen van de streekvervoerders zullen in de bovengenoemde gemeenten alle
door de HTM afgegeven plaatsbewijzen (dus ook abonnementen) geldig zijn. In de
streekvervoerbussen worden een beperkt aantal HTM plaatskaarten verkocht n.l.
overstapbiljetten voor volwassenen en kinderen plus 4-ritten boekjes, totaal dus
5 verschillende soorten.
Met de voorbereidingen voor deze nieuwe vervoerssituatie welke voor het publiek
een aanzienlijke verhoging van service betekent, zal binnenkort een .aanvang
worden gemaakt. Een belangrijk onderdeel vormt hierbij de instructie van het
personeel, Nadere mededelingen volgen.
Uit: Citosa nieuws februari 1968 met dank aan Martin Ebben
NIEUWE LIJNBUSSEN
Eind mei werd ons wagenpark weer verrijkt met een vijftal nieuwe Leyland
lijnautobussen, uitgevoerd met een 164 P.K. motor. Deze wagens uit de 1100 serie
( 1107 t/m 1111 ) onderscheiden zich op diverse punten van hun andere Leyland
collega's.
Allereerst mogen ze met hun lengte van 11.85 meter gerust de reus onder onze
lijnwagens genoemd worden ( ter onderscheid de 4490 serie 10.98 meter en de 7490
serie 11.45 meter ). Het grootste deel van het chassis is opgebouwd uit een
geheel andere stof dan we tot nu toe gewend waren, namelijk polyester ( een stof
met een glasvezel basis ). Het voordeel van polyester is, dat deze kunststof
niet kan roesten hetgeen betekent, dat het plaatwerk een belangrijke langere
levensduur kan hebben dan het metalen plaatwerk van de andere autobussen.
Het aantal zitplaatsen van deze nieuwe bussen is ook alweer groter, namelijk 49.
Hiernaast mogen nog eens 52 personen op de staanplaatsen worden vervoerd,
terwijl 410 kg vracht kan worden meegenomen. De vijf nieuwelingen zijn evenals
onze 2 laatste toerwagens uitgerust met
een stuurbekrachtiging. Verder hebben ze de vooras uit één stuk gemaakt, hetgeen
een belangrijke besparing op het onderhoud kan betekenen. Enkele andere
verschillen zijn bijvoorbeeld nog, dat de watervuldop in tegenstelling met de
andere Leylands niet voorop de wagen is, maar aan de linker voorkant van de bus,
het achterkentekenbord in een kastje met glazen deksel is bevestigd enz. enz.
De hoofdkleur van de nieuwkomers is ook nu weer in de ons zo langzamerhand
vertrouwd geworden kleur geel met grijze randen. Ook het nieuwe vignet ( zie
tekening ) ontbreekt hier niet.
Resumerend kunnen we zeggen, dat deze bussen een belangrijke aanwinst zijn voor
onze busvloot, waarmede naar we hopen vele passagiers op een zeer gerieflijke
wijze mee zullen mogen worden vervoerd.
Uit: Citosa nieuws mei/juni 1968 met dank aan Martin Ebben
Eerste Citosa-chauffeur deelt in bedrijfsjubileum
Instrukteur de Vries maakte opbouwperiode mee
Het
is in de kring van de Citosa-familie een bekend feit dat het jubileum van
het bedrijf, net als vijftien jaar geleden, een feest in drievoud is. De
veertigjarige Citosa bezit een oprichterdirecteur met een gelijk aantal
dienstjaren en datzelfde geldt voor de eerste chauffeur van het bedrijf,
de huidige controleur en instructeur N.P. de Vries.
Jubilaris de Vries kan zich er trouwens op beroemen dat hij al bij Citosa
was toen er nog geen Citosa bestond. Hij reed immers sinds het begin van
1927 op de twee diensten van Zoetermeer naar Den Haag en Delft van de
ondernemer Van Bergen Henegouwen van wie de heer Kok op
8 december 1928 de lijn tussen Zoetermeer en Den Haag overnam. De nieuwe
baas was trouwens voor de Vries niet helemaal een onbekende toen deze op
een dag in een T-Ford kwam aanrijden om een paar verkenningsritten op de
door hem begeerde dienst te maken. De Vries herkende in zijn met een
flambard getooide passagier dezelfde Jelle Kok die een tijdje had
gevolgd in het garagebedrijf te Lisse, waar hij zelf met de
autotechniek kennismaakte.
De
heer Kok nam niet alleen de lijn, maar ook de chauffeur over, wat voor
de Vries niet onprofijtelijk was, want hij kreeg meteen een knaak opslag,
zodat z'n weekloon toen ƒ 22,50 bedroeg. Maar er moest wel voor geknokt
worden, want de lijn was door niet al te best materieel danig in de
versukkeling geraakt. Voorlopig ging het zo dat de directeur de ene
week de vroegste en de andere week de laatste dienst reed en zijn
chauffeur de rest, terwijl de directeur dan als monteur, carrosseriemaker,
bandenman, wagenwasser, boekhouder of acquisiteur optrad. Maar 't kon
natuurlijk best gebeuren dat door die veelheid van werkzaamheden de
directeur voor z'n eerste of laatste rit geen tijd had en de Vries ook
die diensten moest inspringen. En 't kon ook voorkomen dat er een
haastklus aan de wagen was en de heer Kok graag gebruik maakte van de
garage-ervaring van zijn enige personeelslid.
Men weet dat beide mannen hebben het geklaard, de dienst naar Den Haag
herkreeg het vertrouwen van de reizigers en door de uitbreiding et de
lijn naar Rotterdam en de samenwerking met Trio in Boskoop vestigde de
Citosa haar solide reputatie. Drie jaar later promoveerde de heer de
Vries tot controleur. Dat hield zowel een vroegertje als een latertje
in, want het was zijn taak
's morgens om half zes de garage open te gooien en na de laatste dienst
weer te sluiten, de benzine (gasolie was er toen nog niet) en
oliestaten bij te houden, de kaartjesvoorraad te administreren en de
afrekeningen te verzamelen. Het afrekenen zelf gebeurde door de
directeur hoogstpersoonlijk. Het valt ons nu misschien een beetje
moeilijk in te denken dat er toen nog wel eens over en weer nagerekend
werd als er kasverschillen waren van een stuiver of een dubbeltje. Maar
't was en bleef crisistijd en ook in de concurrentie beslisten de
dubbeltjes vaak over 't al of niet renderen van een lijn. Dezelfde
crisistijd was er de oorzaak van dat er in het bedrijf gereorganiseerd
moest worden en daarom werd de controleurfunctie weer omgezet in die
van chauffeur.
Jubilaris de Vries herinnert zich nog dat de lijn naar Rotterdam werd
beconcurreerd door Van Bergen Henegouwen,die de lijn naar Delft had
behouden, in samenwerking met de spoorwegen. Van Bergen Henegouwen
verkocht gecombineerde kaartjes Zoetermeer - Rotterdam, waarbij In
Piinacker op het Hofpleinlijntje kon worden overgestapt. Het prijsverschil
bedroeg drie dubbeltjes. Citosa ging toen met een zeer voordelige
vijfrittenkaart tot de tegenaanval over en met succes. Niet vergeten mag
worden dat de jonge Citosa in een overwegend agrarisch gebied opereerde.
De boeren waren toen niet erg mobiel en als ze al een of twee keer per
week naar de markt in Leiden of Rotterdam gingen, dan deden ze dat nog
meestal met paard en wagen, waarbij ze ook al lifters meenamen. Zoetermeer
en Zegwaard waren toen nog twee gemeenten met samen niet meer dan
drieduizend inwoners . . . .
Onder die verhoudingen kon het ook voorkomen dat er zaterdags een briefje
in de garage hing: Deze week geen loon afhouden s.v.p. Iedereen wist
dan: een of andere zware rekening moest worden betaald en de lonen
kwamen dan de volgende week in twee of drie termijnen aan de beurt.
Daar stond ook wel wat tegenover. Als de zaken goed gingen, kon het
gebeuren dat directeur Kok tegen de laatste inrukkers zei: "Wat doen we,
meteen hullen of nog even een borrelt je pakken". Waarop directeur en
chauffeurs samen naar Scheveningen reden om daar nog wat te relaxen. Zo
is 't nu niet meer. In een strak georganiseerde, gestroomlijnde
streekvervoeronderneming krijgt iedereen weliswaar op tijd z'n geld ( en
dat is belangrijk ) maar iets van de oude gemoedelijkheid is verdwenen.
Een van de gevolgen van die schaalvergroting is ook de voortgaande
specialisatie. Iedereen weet dat de specialiteit van de heer de Vries,
nadat hij kort na de bevrijding - in het kader van het streven van de heer
Kok om zijn oudste medewerkers, waar mogelijk, aan te stellen in een
leidinggevende functie in de sterk groeiende onderneming - bevorderd was
tot controleurinstructeur, de opleiding van chauffeurs is geworden.
Er is nu wel geen Citosa-chauffeur meer of hij is door de handen van de
aanstaande jubilaris gegaan. En wanneer we 't nu hebben over de
kwaliteitsverbetering van het openbare vervoer dan is die voornamelijk te
herleiden tot het verantwoordelijk, betrouwbaar rijden. Welnu: 115 man
rijdend personeel danken hun scholing aan de heer de Vries. Beter nog: ze
danken vaak ook een zekere inkomensverbetering aan de manier waarop hij ze
klaar heeft gemaakt voor het landelijk erkende chauffeursdiploma B. En nu
is het volgende tekenend voorde heer de Vries én ( naar wij van
verschillende zijden meermalen vernemen ) ook voor de Citosa. Van een der
examinatoren kreeg hij onlangs het compliment, dat de houding der
Citosa-kandidaten op het examen, uit een oogpunt van wellevendheid, zeer
gunstig afstak bij die van vele anderen. Voor de heer de Vries is het
namelijk niet alleen belangrijk dat zijn pupillen slagen - en in oktober
was dat met alle negen het geval, waarvan één met lof - maar ook dat ze
door hun beschaafd optreden respect inboezemen.
Intussen zou men uit het voorgaande kunnen afleiden dat jubilaris de Vries
alleen maar aandacht heeft voor z'n dagelijks werk. Gelukkig is niets
minder waar. Twintig jaar lang heeft hij de mede door hem opgerichte
personeelsvereniging van Citosa geleid, waarvan de overgrote meerderheid
van onze bedrijfsgenoten lid is. We weten allemaal hoe de jaarlijkse
uitgaansdagen, de feestavonden, de Sinterklaasvieringen in de smaak vallen
en gewaardeerd worden. Veel van die successen zijn te danken geweest aan
de Vries, die volkomen verdiend tot erevoorzitter is benoemd.
En dan is er de Vries, de amateurtoneelspeler. Die liefde zat er vroeg
in, in z'n allereerste Zoetermeerse jaren eigenlijk al. Hij speelde bij
Nieuw Leven, bij de K.A.B., bij Brinkers. Bij de Citosa stond hij niet
alleen zelf op de planken, maar regisseerde hij ook en viel hij, al
regisserend, eens in voor een niet op dreef zijnde souffleur. Hij deelt
die hobby met degene die nu al 37 jaar z'n vrouw is. En als men zegt
dat instructeur de Vries met de Citosa getrouwd is, kan men net zogoed
bedoelen dat hij dank zij de Citosa is getrouwd. Want de huidige mevrouw
de Vries placht veertig jaar geleden stofdoeken uit te kloppen uit de
ramen van een Voorburgs huis. Merkwaardigerwijs deed ze dat altijd als
Citosa-chauffeur de Vries langs kwam. Opmerkelijk was dan ook dat de
Vries dan zijn claxon bespeelde. Nou ja, dat is wat geworden tussen die
twee.
Op maandag 9 december zal zijn veertigjarig ambtsjubileum worden
gevierd. Voor hem betekent dat nog niet het einde van zijn loopbaan. Hij
heeft nog drie jaar voor de boeg. Drie jaar waarin hij zijn beste krachten
zal geven aan de nieuwe N.V. Verenigd Streekvervoer Westnederland waarin
de Citosa een stevige kern zal vormen.
Uit:
Citosa nieuws november 1968 met dank aan Martin Ebben
Volgende pagina |