 |
Roemenië
Hoi Marty,
Een tijdje terug werd een rondje Roemenië gedaan. In
Roemenië rijden veel bussen die hun werkzame leven ergens
anders begonnen zijn.
In Oradea, de eerste stad die bezocht werd, troffen we een
aantal ex Nederlandse bussen. In deze stad rijden veel
voormalige RET Citaro's uit de 300 serie. Ook rijden er een
aantal ex Connexxion MAN A78's uit de 8700/8800 serie en de
3800/3900 serie.
De tweede stad die bezocht werd, was Ploiesti. In deze stad
rijden verschillende soorten MAN bussen, de meeste nog met
een handgeschakelde versnellingsbak. Op de tweede dag in
Ploiesti kregen we een rondleiding over het enorme
stallingsterrein, wat al bijna een dorp op zich is.
De volgende bestemming was Craiova. Het doel in deze stad
waren de ex Düsseldorfse MAN NL202's uit de 7200 serie.
Inmiddels zijn ze tussen de 25 en 30 jaar oud, en het zal
niet lang meer duren voordat ze vervangen worden. Ook reden
er nog wat A78's, en een aantal bussen van het Italiaanse
merk Bredamenarinibus.
Als laatste brachten we een dag door in Arad. Ook hier reden
weer een aantal ex Nederlandse bussen, vooral VDL
Ambassadors. Halverwege de middag hadden we het plan om naar
een industrieterrein net buiten de stad te gaan. Ik had een
tip gekregen, dat het daar vol zou zitten met oude bussen,
voor werknemersvervoer. Dit industrieterrein was alleen te
bereiken met een tramlijn die slechts twee keer per dag
reed. Helaas misten we deze tram, doordat onze bus naar de
tramhalte niet kwam opdagen. Gelukkig konden we met een taxi
nog op tijd naar het industrieterrein. Van de tip was geen
woord gelogen, want het stond er vol met allerlei
tweedehands bussen van rond de 20 jaar oud. Een mooie
afsluiter van de week.
Na Roemenië werd nog een week in Polen doorgebracht, de
foto's daarvan volgen nog.
Groetjes, Lars Velthuizen |