Nieuwe
dienstregeling Arriva Zuid-Holland Noord
Hallo Marty en meelezers,
Deze keer een fotoreportage die zowel voor Marty als voor
mijzelf dichtbij huis is ontstaan: bedoeld om wat
nieuwigheden in de Arriva-dienstregeling voor Zuid-Holland
Noord m.i.v. 9 januari 2022 in beeld te brengen. En
misschien een aardige aanvulling op de "Stadswandeling
Leiden", onder welke titel Marty zelf heel wat foto's uit
Leiden op de website plaatste.
De wandeling van Marty vond duidelijk op een werkdag plaats,
want we zien daarbij onder meer lijn 7 in Leiden dienstdoen.
Mijnerzijds voeg ik een flink aantal weekendplaatjes van
Leidse stadsbussen toe (een op een zaterdag gemaakt, de
overige op zondagen) omdat er dan een groot aantal
(elektrische Volvo 7900-)stadsbussen beschikbaar is om ook
op streeklijnen vanuit Leiden te rijden. Dit betreft in
principe alle ritten op lijn 38 naar Katwijk (ook op
zaterdag; maar dit gold in de vorige dienstregeling al voor
het lijnenkoppel 37/38) en op lijn 187 naar (jawel!) Boskoop.
Verder veel ritten op lijn 56 naar Leimuiden en diverse
ritten op de lijnencombinatie 20/21 naar Noordwijk. Maar er
wordt wel eens van afgeweken en dan krijg je plotseling op
zondag tòch een gebruikelijke VDL Citea-bus op bijvoorbeeld
lijn 187 voor je camera.
Intussen is streeklijn 90 (ooit een mooie doorgaande
verbinding Haarlem - Den Haag v.v. via een aantal
kustplaatsen) nog verder verbogen dan al het geval was,
waardoor een gekromde route tussen Lisse en Leiden via
Noordwijkerhout, Noordwijk, Katwijk en Rijnsburg is
ontstaan. Hiermee is lijn 37 Katwijk - Rijnsburg - Leiden
v.v. opgegaan in lijn 90, maar heeft lijn 90 het
routegedeelte Katwijk - Wassenaar (o.a. Duinrell) - Den Haag
v.v. verloren. Dat laatste is gedeeltelijk gecompenseerd
door een routeaanpassing van Qliner 385 en door lijn 385 nu
ook 's avonds en in het weekend, eenmaal per uur, zijn
volledige route te laten rijden, d.w.z. niet alleen het
vaste routegedeelte Sassenheim - Voorhout - Noordwijk v.v.,
maar ook Noordwijk - Katwijk - Wassenaar - Den Haag v.v. Om
reizen over de oude route van lijn 90 naar en vanuit Den
Haag niet al te moeilijk te maken, heeft Arriva bij de halte
Gemeentehuis te Katwijk (of bij de halte Boerenburg te
Noordwijk) een goede overstapmogelijkheid van lijn 90 op
lijn 385 resp. andersom gecreëerd, maar dat geldt niet op
alle uren! Dus reizigers zullen zichzelf waarschijnlijk niet
zo gemakkelijk meer aan deze doorgaande verbinding
toevertrouwen. Op Qliner 385 rijden normaliter blauwe
Qliner-Volvo's, maar af en toe ook wel eens een
R-Net-soortgenoot, zoals de afbeeldingen van Volvo 8900-bus
7703 laten zien.
Lijn 38 Katwijk - Valkenburg ZH - Leiden v.v. moest worden
losgekoppeld van de (immers opgeheven) lijn 37, maar rijdt
nu te Katwijk vanaf de halte Duinvallei (alwaar ook Qliner
385 en de R-Net-lijnen 430, 431 en 432 halteren),
uitsluitend op werkdagen, door naar de "Unmanned Valley"
(bedrijventerrein waarop onder meer met "drones" wordt
geëxperimenteerd). Hierdoor kon het spitslijntje 35
vervallen. In de spits werd lijn 38 in verband hiermee qua
frequentie verdubbeld tot een halfuurdienst, maar in de
avonduren verviel deze lijn.
Het Bio Science Park en het Universiteitsterrein te Leiden
worden - met een iets gewijzigde route - nog steeds bediend
door lijn 38, maar de halve-daglijn 221 (een routevariant
van lijn 21) en de extra spitslijn 621 kwamen hier te
vervallen. In plaats daarvan werd dit gebied ook in de route
van lijn 90 opgenomen en kwam er een lokale lijn 9 met veel
spitsritten bij, die in de ochtendspits vanaf het Bio
Science Park over de Wassenaarseweg terugkeert naar station
Leiden Centraal en in de middagspits de omgekeerde lus
rijdt. Bijna alle ritten van lijn 9 worden met een VDL
Citea-streekbus gereden. Gedurende de eerste weken konden
deze nieuwe routes, vanwege vertraagde gereedkoming van de
benodigde infrastructuur, nog niet volledig worden gereden,
waardoor de op de foto's weergegeven aanduidingen "via
Wassenaarseweg" op lijn 9 en "via Bio Science Park" op lijn
90 geen van beide klopten.
Een andere wijziging in de dienstregeling hield in dat de
route van Qliner 383 te Capelle aan den IJssel enigszins
werd aangepast om de opheffing van RET-lijn 37 aldaar te
rechtvaardigen. Waarschijnlijk om deze reden werd de route
minder geschikt bevonden om hierop nog 13 meter lange
Volvo's in te zetten en moeten de gebruikers van deze lijn
voortaan genoegen nemen met VDL Citea-materieel. Ook kreeg
deze lijn op het routegedeelte tussen de stations Zoetermeer
Lansingerland en Den Haag Centraal overdag op werkdagen een
continue uurdienst in plaats van alleen een halfuurdienst
tijdens de spits. Aldus verschijnen er toch nog regelmatig
VDL Citea-bussen van Arriva op het Haagse station Centraal,
ondanks het verdwijnen van lijn 90 alhier en de eerder
gerealiseerde overdracht van de gehele lijn 45 vanuit/naar
Leiden aan EBS.
Tussen de stations Zoetermeer Lansingerland en Den Haag
Centraal verdwenen echter ook de spits-Qliners 380 en 381
vanuit en naar Alphen aan den Rijn, die - waaraan Jeroen
Hoogduin eerder op deze website aandacht besteedde - geheel
werden opgeheven, ten gunste van een frequentieverdubbeling
op werkdagen overdag van streeklijn 165 tussen Alphen aan
den Rijn en Zoetermeer-Centrum West via Hazerswoude.
Ten slotte: op de Kerstwebsite presenteerde onze webmaster
een "afscheidsvideo" van een doorgaande rit Woerden -
Nieuwkoop - Alphen aan den Rijn over de lijnen 101 en 247.
Lijn 101 wordt namelijk in de nieuwe dienstregeling niet
meer door Arriva zelf geëxploiteerd. Naar verluidt, is de
exploitatie van deze lijn uitbesteed aan Verhoef, die
hiervoor over de korte VDL Ambassador-bus 8860 is komen te
beschikken. Grappig is dat Verhoef, die in een inmiddels
vrij ver verleden zelfstandig een buslijn tussen Driebruggen
en Woerden exploiteerde (destijds lijn 183; thans onderdeel
van buurtbuslijn 724), nu opnieuw een beperkt aantal keren
per dag met een lijnbus op station Woerden verschijnt. Toen
ik bus 8860 afgelopen week in deze nieuwe functie filmde,
kon ik daarop echter geen enkele aanduiding van de nieuwe
onderaannemer vinden.
Tijd om weer op zoek te gaan naar andere leuke dingen in ons
nationale openbaar vervoer!
Groeten,
Dick van der Goot
e-mail:
dvdgoot@outlook.com
twitter: @DickvanderGoot
|