Openbaar vervoer in Boskoop geeft iedereen een podium. Dus als jij graag wil dat ook jouw foto's op deze site komen te staan, stuur dan een E-mail met je foto's (foto's geplukt van het internet is niet toegestaan) met je verhaal naar het volgende adres:

Redactie(At)OpenbaarVervoerinBoskoop.nl

En je reportage wordt binnen 24 uur geplaatst.

 
 

De moeizame opstart van Qbuzz in Zuid-Holland Noord

Hallo Marty en meelezers,

De perikelen rondom de opstart van Qbuzz in Zuid-Holland Noord vanaf 15 december j.l. kunnen geen enkele geïnteresseerde zijn ontgaan.

Volgens de offerte van Qbuzz zouden vanaf het begin overal in het gebied elektrische bussen worden ingezet. Daartoe bestelde Qbuzz 112 comfortabele, drieassige bussen bij Van Hool voor het R-Net en de "snelBuzz"-lijnen (welke laatste onder meer in plaats van de Qliners kwamen), alsmede 140 stads- en streekbussen bij IVECO, onder te verdelen in 15 kleinere bussen voor m.n. de stadsdiensten te Alphen aan den Rijn en Gouda, 23 twaalf-meterbussen voor de agglomeratie Leiden en 102 bussen voor streeklijnen. Daarnaast zouden de 23 elektrische Volvo 7900-bussen van de stadsdienst Leiden (verplicht) van Arriva worden overgenomen, maar Qbuzz had bedacht, voor Leiden alsnog nieuwe bussen aan te bieden en de ruim vijf jaar oudere Volvo's op streeklijnen in te zetten, mede om voldoende materieel beschikbaar te hebben voor de voorjaarspieken waarin de Keukenhof geopend is.

De eerste kink in de kabel was het onvoorziene faillissement van Van Hool. Hierdoor werd de productie van het bestelde R-Net- en snelBuzz-materieel geannuleerd. Het zoeken naar een fabrikant die binnen een redelijke termijn alsnog bussen zou kunnen leveren die aan dezelfde eisen moesten voldoen, leidde tot de beslissing, een bestelling voor allereerst 50 R-Net-bussen te plaatsen bij de Chinese fabrikant Yutong. Er werd echter van uitgegaan dat deze bussen niet reeds per 15 december 2024 beschikbaar zouden zijn. In de eerste tijd zou in de materieelnood kunnen worden voorzien door een groot aantal tweedehands dieselbussen vanuit het buitenland te laten overkomen: er werden VDL Citea-bussen binnengehaald vanuit IJsland (Reykjavik) en Duitsland (Berlijn), alsook een groepje hybride Volvo 7900-bussen vanuit Noorwegen (Oslo).

Doordat er eveneens problemen optraden met het regelen van voldoende stroomvoorziening - voor de vestiging Gouda waren zelfs in het geheel nog geen laadpalen beschikbaar -, was het toch al niet mogelijk, alle diensten direct met elektrisch materieel uit te voeren.

Kort vóór de ingangsdatum van de nieuwe concessie deden zich één grote meevaller, maar een nog grotere tegenvaller voor. Het was Yutong toch nog gelukt, de bestelde R-Net-bussen vóór de 15e december te leveren, en het leeuwendeel hiervan stond vanaf deze dag gereed om de dienst op te gaan! R-Net-lijn 497 tussen Gouda en Schoonhoven kon vanwege de perikelen te Gouda nog niet met deze bussen worden gereden, waardoor er zelfs Yutong-bussen overbleven om op niet-R-Net-lijnen elders bij te springen. Daartegenover stond een onverwachte vertraging in de leveringen door IVECO. Het ging hierbij zelfs om ruim 100 bussen die niet op tijd in dienst konden worden gesteld.

Hierdoor moest Qbuzz zeer snel maatregelen nemen om aan flink wat meer tijdelijke bussen te komen dan de 77 (?) tweedehands wagens die men al had laten aanrukken. En ook deze waren lang niet allemaal op tijd gereed voor betrouwbare inzet. In de eerste week zouden er zelfs, vanwege gebreken en/of onjuiste kentekenplaten, enkele exemplaren door de politie van de weg worden gehaald!

Tegenvallende personeelsbeschikbaarheid speelde Qbuzz hierbij ook nog parten. Uiteindelijk werd besloten, de diensten vanuit vestiging Krimpen aan den IJssel gedurende de eerste week geheel uit te besteden aan touringcarbedrijven en de eigen chauffeurs van deze vestiging in te zetten om gaten elders op te vullen. Ook in de andere regio's werden touringcars gebruikt. Sommige van de verhurende bedrijven beschikten zelf over bussen met een lijndienstverleden, hetgeen voor deze taken uiteraard wel van pas kwam. In enkele gevallen ging het hierbij om bussen met een museaal karakter, zoals de voormalige HTM-Berkhof Diplomat-DAF-bus 308 bij Peer & Co. Het ingezette Volvo-wagenpark van rijschool Abbas & Pronk mag ook wel bijzonder worden genoemd. Verder wist Qbuzz nog aan een aantal afgedankte stads- en streekbussen te komen die nog net niet waren gesloopt of verkocht.

Men hoopte, na de eerste week nauwelijks meer een beroep op touringcarbedrijven te hoeven doen omdat dan de Kerstvakantieperiode (met minder diensten) zou aanvangen, maar dat bleek te optimistisch. Daarom werd, na wat extra onderhandelen, een deel van de bij Womy gestationeerde VDL Citea-bussen die in hetzelfde concessiegebied voor Arriva hadden gereden, opnieuw in dienst genomen. De 8700-nummers bij deze bussen werden door Qbuzz gewijzigd in 2700-nummers omdat anders doublures met de aanwezige Yutong-bussen zouden ontstaan. Zelf nam ik nog twee bussen, in dienst bij Qbuzz, waar waarop het oude Arriva-nummer aan de buitenkant was blijven staan (8726 resp. 8770). En tijdens een ritje met de 2741 zag ik dat het wagennummer aan de binnenzijde nog "8741" was. In ieder geval van de zijde van Pouw en Oostenrijk werd ook tijdens de Kerstvakantie nog materieel ingezet voor deze concessie.

Verder werd gedurende de Kerstvakantie rondom Gouda en Krimpen materieel geleend dat in die periode in de naburige Qbuzz-concessies Utrecht-U-OV en Zuid-Holland-DMG kon worden gemist.

Na de Kerstvakantie moesten weer andere inzetmaatregelen worden genomen, maar die, nog maar net ingegane, periode laat ik hier (vooralsnog) buiten beschouwing.

Zoals uit de bijgevoegde (video-)foto's blijkt, heb ik in die eerste drie weken van Qbuzz-Zuid-Holland-Noord opnamen kunnen maken van (dit zijn NIET alle ingezette bussen, wel vrijwel alle ingezette bustypen):
" nieuw (elektrisch) materieel van Qbuzz: kleine stadsbussen IVECO/Heuliez (8000-groep), 12-meter-stadsbussen IVECO/Heuliez (8050-groep), streekbussen IVECO (8200-groep) en R-Net-bussen Yutong (8700-groep);
" van Arriva overgenomen, elektrische Volvo 7900-bussen (inmiddels door Qbuzz omgenummerd van 4800-groep naar 8100-groep);
" van Arriva overgenomen, hybride Volvo 7900-bus (bus 7299; meldt zich op de OV-zoeker als bus 4413);
" van Arriva, via Womy, overgenomen VDL Citea-bussen (door Qbuzz omgenummerd van 8700-groep naar 2700-groep);
" ander door Qbuzz overgenomen afvoermaterieel: ex-Arriva gelede Mercedes Citaro 0287 (reed in Tilburg), ex-Arriva korte IVECO-aardgasbussen uit 6400-groep en 12-meter IVECO-aardgasbussen uit 6600-groep (reden in Leeuwarden), ex-Schiphol VDL Citea 150 (voorheen GVB 1115);
" VDL Citea-bussen (R-Net of "snelBuzz"; één exemplaar zou "streekBuzz" zijn; niet tegengekomen) met verleden in Reykjavik (8123 t/m 8150);
" VDL Citea-bussen ("streekBuzz") met verleden in Berlijn (vanaf 8151);
" hybride Volvo 7900-bussen ("streekBuzz") met verleden in Oslo (8350-groep);
" buurt- en flexbussen (8900-groep);
" oud Qbuzz-materieel uit Groningen/Drenthe: Mercedes Citaro 3133, gelede Mercedes Citaro 3509;
" Qbuzz-materieel Utrecht-U-OV, geleend tijdens Kerstvakantie: Mercedes Citaro's 3333, 3351, 3353, 4018, 4022, 4039, 4044;
" Qbuzz-materieel Zuid-Holland-DMG, geleend tijdens Kerstvakantie: IVECO Crossway's 6411, 6412, 6415;
" (aangepast) materieel van Pouw: gelede Mercedes Citaro's 356, 1204; Setra's 1653, 1654; Setra-tandemasser 1724 (ik kwam ook tweemaal een "aangepaste" Mercedes Integro-tandemasser tegen, hoogstwaarschijnlijk ex-Qbuzz Groningen/Drenthe, maar deze heb ik niet kunnen vastleggen):
" TCR: VDL Ambassador 572;
" Van Fraassen: Mercedes Integro 804;
" Oostenrijk: gelede Mercedes Citaro's (ex-GVB ) 601, 602; gelede Mercedes Conecto 604;
" Bak: Scania (ex-EBS) 138, hybride Van Hool 139 (was bij Connexxion en bij Arriva tot 2019 stadsbus te Leiden!);
" Jan de Wit: IVECO 432, Scania 436 in GVB-uitvoering;
" Verhoef: VDL-toerwagens, korte VDL Ambassador ex-Arriva 8860 (gedurende afgelopen jaren ingezet op lijn 101 Nieuwkoop- Woerden v.v.);
" Van der Laan: MAN-touringcar;
" HTS Tours: Mercedes Citaro 57 (ex-Van Oeveren 78);
" MANI Tours: Mercedes-tandemasser 50, Setra-tandemasser 51;
" MG Tours/Groene-Hart-vervoer: Scania-touringcar 1001;
" Ray Line: Mercedes Citaro 8;
" Sama Tours: Temsa 04-BXV-5;
" TTA: gelede Mercedes Citaro ex-GVB;
" Peer & Co: Berkhof Diplomat-DAF ex-HTM 308;
" Abbas & Pronk: gelede Volvo's ex-Göteborg 822 en 72-BVH-7 (afkomstig uit Denemarken, chassis uit 2003!), Volvo 8900-tandemasser ex-VY 1525.

Groeten, en hopelijke ontwikkelingen in positieve richting tegemoet ziend,

Dick
 

 
 

 

Contact:

Redactie(At)OpenbaarVervoerinBoskoop.nl

Webmaster/Owner: Marty Werkman
     
Rubrieken:
Evenementen
Links naar collega's OV Websites
Nieuwsbrief
Vaste Medewerker: Olaf Horn
       
(c) OV in Boskoop - Alle rechten voorbehouden-Overname in gedrukte of digitale vorm zonder toestemming niet toegestaan. Deze Website is opgericht op 8 augustus 1999.