De moeizame opstart van
Qbuzz in Zuid-Holland Noord
Hallo Marty en meelezers,
De perikelen rondom de opstart van Qbuzz in Zuid-Holland
Noord vanaf 15 december j.l. kunnen geen enkele
geïnteresseerde zijn ontgaan.
Volgens de offerte van Qbuzz zouden vanaf het begin overal
in het gebied elektrische bussen worden ingezet. Daartoe
bestelde Qbuzz 112 comfortabele, drieassige bussen bij Van
Hool voor het R-Net en de "snelBuzz"-lijnen (welke laatste
onder meer in plaats van de Qliners kwamen), alsmede 140
stads- en streekbussen bij IVECO, onder te verdelen in 15
kleinere bussen voor m.n. de stadsdiensten te Alphen aan den
Rijn en Gouda, 23 twaalf-meterbussen voor de agglomeratie
Leiden en 102 bussen voor streeklijnen. Daarnaast zouden de
23 elektrische Volvo 7900-bussen van de stadsdienst Leiden
(verplicht) van Arriva worden overgenomen, maar Qbuzz had
bedacht, voor Leiden alsnog nieuwe bussen aan te bieden en
de ruim vijf jaar oudere Volvo's op streeklijnen in te
zetten, mede om voldoende materieel beschikbaar te hebben
voor de voorjaarspieken waarin de Keukenhof geopend is.
De eerste kink in de kabel was het onvoorziene faillissement
van Van Hool. Hierdoor werd de productie van het bestelde
R-Net- en snelBuzz-materieel geannuleerd. Het zoeken naar
een fabrikant die binnen een redelijke termijn alsnog bussen
zou kunnen leveren die aan dezelfde eisen moesten voldoen,
leidde tot de beslissing, een bestelling voor allereerst 50
R-Net-bussen te plaatsen bij de Chinese fabrikant Yutong. Er
werd echter van uitgegaan dat deze bussen niet reeds per 15
december 2024 beschikbaar zouden zijn. In de eerste tijd zou
in de materieelnood kunnen worden voorzien door een groot
aantal tweedehands dieselbussen vanuit het buitenland te
laten overkomen: er werden VDL Citea-bussen binnengehaald
vanuit IJsland (Reykjavik) en Duitsland (Berlijn), alsook
een groepje hybride Volvo 7900-bussen vanuit Noorwegen
(Oslo).
Doordat er eveneens problemen optraden met het regelen van
voldoende stroomvoorziening - voor de vestiging Gouda waren
zelfs in het geheel nog geen laadpalen beschikbaar -, was
het toch al niet mogelijk, alle diensten direct met
elektrisch materieel uit te voeren.
Kort vóór de ingangsdatum van de nieuwe concessie deden zich
één grote meevaller, maar een nog grotere tegenvaller voor.
Het was Yutong toch nog gelukt, de bestelde R-Net-bussen
vóór de 15e december te leveren, en het leeuwendeel hiervan
stond vanaf deze dag gereed om de dienst op te gaan!
R-Net-lijn 497 tussen Gouda en Schoonhoven kon vanwege de
perikelen te Gouda nog niet met deze bussen worden gereden,
waardoor er zelfs Yutong-bussen overbleven om op
niet-R-Net-lijnen elders bij te springen. Daartegenover
stond een onverwachte vertraging in de leveringen door IVECO.
Het ging hierbij zelfs om ruim 100 bussen die niet op tijd
in dienst konden worden gesteld.
Hierdoor moest Qbuzz zeer snel maatregelen nemen om aan
flink wat meer tijdelijke bussen te komen dan de 77 (?)
tweedehands wagens die men al had laten aanrukken. En ook
deze waren lang niet allemaal op tijd gereed voor
betrouwbare inzet. In de eerste week zouden er zelfs,
vanwege gebreken en/of onjuiste kentekenplaten, enkele
exemplaren door de politie van de weg worden gehaald!
Tegenvallende personeelsbeschikbaarheid speelde Qbuzz
hierbij ook nog parten. Uiteindelijk werd besloten, de
diensten vanuit vestiging Krimpen aan den IJssel gedurende
de eerste week geheel uit te besteden aan
touringcarbedrijven en de eigen chauffeurs van deze
vestiging in te zetten om gaten elders op te vullen. Ook in
de andere regio's werden touringcars gebruikt. Sommige van
de verhurende bedrijven beschikten zelf over bussen met een
lijndienstverleden, hetgeen voor deze taken uiteraard wel
van pas kwam. In enkele gevallen ging het hierbij om bussen
met een museaal karakter, zoals de voormalige HTM-Berkhof
Diplomat-DAF-bus 308 bij Peer & Co. Het ingezette
Volvo-wagenpark van rijschool Abbas & Pronk mag ook wel
bijzonder worden genoemd. Verder wist Qbuzz nog aan een
aantal afgedankte stads- en streekbussen te komen die nog
net niet waren gesloopt of verkocht.
Men hoopte, na de eerste week nauwelijks meer een beroep op
touringcarbedrijven te hoeven doen omdat dan de
Kerstvakantieperiode (met minder diensten) zou aanvangen,
maar dat bleek te optimistisch. Daarom werd, na wat extra
onderhandelen, een deel van de bij Womy gestationeerde VDL
Citea-bussen die in hetzelfde concessiegebied voor Arriva
hadden gereden, opnieuw in dienst genomen. De 8700-nummers
bij deze bussen werden door Qbuzz gewijzigd in 2700-nummers
omdat anders doublures met de aanwezige Yutong-bussen zouden
ontstaan. Zelf nam ik nog twee bussen, in dienst bij Qbuzz,
waar waarop het oude Arriva-nummer aan de buitenkant was
blijven staan (8726 resp. 8770). En tijdens een ritje met de
2741 zag ik dat het wagennummer aan de binnenzijde nog
"8741" was. In ieder geval van de zijde van Pouw en
Oostenrijk werd ook tijdens de Kerstvakantie nog materieel
ingezet voor deze concessie.
Verder werd gedurende de Kerstvakantie rondom Gouda en
Krimpen materieel geleend dat in die periode in de naburige
Qbuzz-concessies Utrecht-U-OV en Zuid-Holland-DMG kon worden
gemist.
Na de Kerstvakantie moesten weer andere inzetmaatregelen
worden genomen, maar die, nog maar net ingegane, periode
laat ik hier (vooralsnog) buiten beschouwing.
Zoals uit de bijgevoegde (video-)foto's blijkt, heb ik in
die eerste drie weken van Qbuzz-Zuid-Holland-Noord opnamen
kunnen maken van (dit zijn NIET alle ingezette bussen, wel
vrijwel alle ingezette bustypen):
" nieuw (elektrisch) materieel van Qbuzz: kleine stadsbussen
IVECO/Heuliez (8000-groep), 12-meter-stadsbussen IVECO/Heuliez
(8050-groep), streekbussen IVECO (8200-groep) en
R-Net-bussen Yutong (8700-groep);
" van Arriva overgenomen, elektrische Volvo 7900-bussen
(inmiddels door Qbuzz omgenummerd van 4800-groep naar
8100-groep);
" van Arriva overgenomen, hybride Volvo 7900-bus (bus 7299;
meldt zich op de OV-zoeker als bus 4413);
" van Arriva, via Womy, overgenomen VDL Citea-bussen (door
Qbuzz omgenummerd van 8700-groep naar 2700-groep);
" ander door Qbuzz overgenomen afvoermaterieel: ex-Arriva
gelede Mercedes Citaro 0287 (reed in Tilburg), ex-Arriva
korte IVECO-aardgasbussen uit 6400-groep en 12-meter
IVECO-aardgasbussen uit 6600-groep (reden in Leeuwarden),
ex-Schiphol VDL Citea 150 (voorheen GVB 1115);
" VDL Citea-bussen (R-Net of "snelBuzz"; één exemplaar zou "streekBuzz"
zijn; niet tegengekomen) met verleden in Reykjavik (8123 t/m
8150);
" VDL Citea-bussen ("streekBuzz") met verleden in Berlijn
(vanaf 8151);
" hybride Volvo 7900-bussen ("streekBuzz") met verleden in
Oslo (8350-groep);
" buurt- en flexbussen (8900-groep);
" oud Qbuzz-materieel uit Groningen/Drenthe: Mercedes Citaro
3133, gelede Mercedes Citaro 3509;
" Qbuzz-materieel Utrecht-U-OV, geleend tijdens
Kerstvakantie: Mercedes Citaro's 3333, 3351, 3353, 4018,
4022, 4039, 4044;
" Qbuzz-materieel Zuid-Holland-DMG, geleend tijdens
Kerstvakantie: IVECO Crossway's 6411, 6412, 6415;
" (aangepast) materieel van Pouw: gelede Mercedes Citaro's
356, 1204; Setra's 1653, 1654; Setra-tandemasser 1724 (ik
kwam ook tweemaal een "aangepaste" Mercedes
Integro-tandemasser tegen, hoogstwaarschijnlijk ex-Qbuzz
Groningen/Drenthe, maar deze heb ik niet kunnen vastleggen):
" TCR: VDL Ambassador 572;
" Van Fraassen: Mercedes Integro 804;
" Oostenrijk: gelede Mercedes Citaro's (ex-GVB ) 601, 602;
gelede Mercedes Conecto 604;
" Bak: Scania (ex-EBS) 138, hybride Van Hool 139 (was bij
Connexxion en bij Arriva tot 2019 stadsbus te Leiden!);
" Jan de Wit: IVECO 432, Scania 436 in GVB-uitvoering;
" Verhoef: VDL-toerwagens, korte VDL Ambassador ex-Arriva
8860 (gedurende afgelopen jaren ingezet op lijn 101
Nieuwkoop- Woerden v.v.);
" Van der Laan: MAN-touringcar;
" HTS Tours: Mercedes Citaro 57 (ex-Van Oeveren 78);
" MANI Tours: Mercedes-tandemasser 50, Setra-tandemasser 51;
" MG Tours/Groene-Hart-vervoer: Scania-touringcar 1001;
" Ray Line: Mercedes Citaro 8;
" Sama Tours: Temsa 04-BXV-5;
" TTA: gelede Mercedes Citaro ex-GVB;
" Peer & Co: Berkhof Diplomat-DAF ex-HTM 308;
" Abbas & Pronk: gelede Volvo's ex-Göteborg 822 en 72-BVH-7
(afkomstig uit Denemarken, chassis uit 2003!), Volvo
8900-tandemasser ex-VY 1525.
Groeten, en hopelijke ontwikkelingen in positieve richting
tegemoet ziend,
Dick
|