Zeeuws busnieuws

Beste Marty en andere busvrienden,

Begin dit jaar maakte ik een overzicht met foto's van de vele materieelverschuivingen die het gevolg waren van de ingang van het dienstregelingjaar 2024, met onder meer (ver)nieuw(d)e concessies Twente, IJssel & Vecht en Waterland/Zaanstreek.

Daarbij was nog niet duidelijk dat de 10 Volvo 8700-bussen en 7 VDL Citea-drieassers die in dit kader bij OV Regio IJsselmond vrijkwamen, uiteindelijk nieuwe taken in Zeeland zouden krijgen! Dit omdat de concessie van Connexxion voor Zeeland is verlengd vanwege het ontbreken van animo bij vervoerbedrijven om een offerte in te dienen voor de eerste versie van het nieuwe vervoerplan van de provincie, waarover men in bepaalde overheidskringen erg enthousiast doet, maar dat in feite is gebaseerd op een twijfelachtig beeld van de preferenties van busreizigers en tot een in ons land nooit eerder vertoonde afbraak van het openbaar vervoer dreigt te leiden.

Inmiddels kan er op een enigszins gewijzigde versie van het vervoerplan worden geboden, maar vanwege de ontstane vertraging in de aanbesteding is er vooreerst een "noodconcessie" met Connexxion overeengekomen, die met het dienstregelingjaar 2025 ingaat. Een van de afspraken hierbij is dat de bijna 16 jaar oude MAN Lion's City-aardgasbussen niet meer zullen worden ingezet. De Volvo's, die zelf overigens slechts één jaar jonger zijn, vervangen nu alvast een deel van deze MAN-bussen. De lange Citea's, bijna 11 jaar oud (behalve de niet afgebeelde bus 5760, die ruim 13 jaar oud is) komen waarschijnlijk vooral in de plaats van gelede MAN-aardgasbussen in deze provincie en hebben een opvallende, nieuwe beschildering. Vooral Tholen is nu een echt "Volvo-eiland" geworden, dat ik vanuit Bergen op Zoom bezocht. Tijdens de "scholierenspitsen" wemelt het overigens op dit eiland van de bussen, waaronder ook enkele "tandemassers" van TCR (voorheen in dienst bij Pouw voor R-Net-lijn 320 van Connexxion). Vanuit Goes komen daar - in mijn geval - een reguliere IVECO Crossway-lijnbus en een oudere Mercedes Citaro van TCR (bus 510-1021) bij, maar er worden ook ritten vanuit Goes door AMZ gemaakt. Ook op Walcheren en op lijn 133 tussen Middelburg en Oude Tonge laten de "nieuwelingen" zich soms zien.

In Middelburg ontdekte ik ook een (voor mij) nieuwe Mercedes Citaro-bus van Van Oeveren, wagennummer 107, die zelfs als lijn 56 doordrong tot Vlissingen. De oude MAN-bussen zijn nog niet allemaal verdwenen. Ik kon met bus 2957 een rit op lijn 133 van Middelburg naar Renesse maken.

Het zomerse transferiumvervoer te Renesse, ooit op spectaculaire wijze functionerend bij TCR, na een opstart door voorganger Carlier, heeft zijn glans geheel verloren. Er waren ooit wel 5 of 6 lijnen, nu nog slechts twee. Zelfs grote teksten "Gratis vervoer" op de kleine elektrische bussen zorgen er blijkbaar niet voor dat de kleine bussen te klein worden om iedereen mee te nemen. Misschien dat juist een kleine bus bij reizigers het gevoel geeft dat je iets vreemds doet als je van het gratis aanbod gebruik maakt, en dan doe je dat maar niet. Juist grotere groepen jongeren stapten in het verleden nogal eens in de gratis TCR-bussen en doen dat nog steeds in bijvoorbeeld Connexxion-lijn 104 tussen Spijkenisse en Renesse. Wel viel mij op een van de busjes het (Van Oeveren-)wagennummer 109 op.

Alle hierbij gevoegde foto's zijn op maandag 19 augustus j.l. genomen. De interieurfoto met het wagennummer "574" komt uit bus 5745. Een bevriende hobbyïst had eerder gezien dat in deze bus met plakletters (in plaats van het gebruikelijke donkere bordje met witgrijze cijfers) het wagennummer "5747" was aangebracht. Kennelijk had men de fout inmiddels ontdekt en de "7" verwijderd, maar een nieuw plakcijfer "5" was blijkbaar moeilijk te vinden .....


Geniet nog even na van de zomer die bijna voorbij is, en groeten,

Dick van der Goot