Zeeuws busnieuws
Beste Marty en andere busvrienden,
Begin dit jaar maakte ik een overzicht met foto's van
de vele materieelverschuivingen die het gevolg waren van de
ingang van het dienstregelingjaar 2024, met onder meer
(ver)nieuw(d)e concessies Twente, IJssel & Vecht en
Waterland/Zaanstreek.
Daarbij was nog niet duidelijk dat de 10 Volvo
8700-bussen en 7 VDL Citea-drieassers die in dit kader bij
OV Regio IJsselmond vrijkwamen, uiteindelijk nieuwe taken in
Zeeland zouden krijgen! Dit omdat de concessie van
Connexxion voor Zeeland is verlengd vanwege het ontbreken
van animo bij vervoerbedrijven om een offerte in te dienen
voor de eerste versie van het nieuwe vervoerplan van de
provincie, waarover men in bepaalde overheidskringen erg
enthousiast doet, maar dat in feite is gebaseerd op een
twijfelachtig beeld van de preferenties van busreizigers en
tot een in ons land nooit eerder vertoonde afbraak van het
openbaar vervoer dreigt te leiden.
Inmiddels kan er op een enigszins gewijzigde versie
van het vervoerplan worden geboden, maar vanwege de ontstane
vertraging in de aanbesteding is er vooreerst een
"noodconcessie" met Connexxion overeengekomen, die met het
dienstregelingjaar 2025 ingaat. Een van de afspraken hierbij
is dat de bijna 16 jaar oude MAN Lion's City-aardgasbussen
niet meer zullen worden ingezet. De Volvo's, die zelf
overigens slechts één jaar jonger zijn, vervangen nu alvast
een deel van deze MAN-bussen. De lange Citea's, bijna 11
jaar oud (behalve de niet afgebeelde bus 5760, die ruim 13
jaar oud is) komen waarschijnlijk vooral in de plaats van
gelede MAN-aardgasbussen in deze provincie en hebben een
opvallende, nieuwe beschildering. Vooral Tholen is nu een
echt "Volvo-eiland" geworden, dat ik vanuit Bergen op Zoom
bezocht. Tijdens de "scholierenspitsen" wemelt het overigens
op dit eiland van de bussen, waaronder ook enkele "tandemassers"
van TCR (voorheen in dienst bij Pouw voor R-Net-lijn 320 van
Connexxion). Vanuit Goes komen daar - in mijn geval - een
reguliere IVECO Crossway-lijnbus en een oudere Mercedes
Citaro van TCR (bus 510-1021) bij, maar er worden ook ritten
vanuit Goes door AMZ gemaakt. Ook op Walcheren en op lijn
133 tussen Middelburg en Oude Tonge laten de "nieuwelingen"
zich soms zien.
In Middelburg ontdekte ik ook een (voor mij) nieuwe
Mercedes Citaro-bus van Van Oeveren, wagennummer 107, die
zelfs als lijn 56 doordrong tot Vlissingen. De oude
MAN-bussen zijn nog niet allemaal verdwenen. Ik kon met bus
2957 een rit op lijn 133 van Middelburg naar Renesse maken.
Het zomerse transferiumvervoer te Renesse, ooit op
spectaculaire wijze functionerend bij TCR, na een opstart
door voorganger Carlier, heeft zijn glans geheel verloren.
Er waren ooit wel 5 of 6 lijnen, nu nog slechts twee. Zelfs
grote teksten "Gratis vervoer" op de kleine elektrische
bussen zorgen er blijkbaar niet voor dat de kleine bussen te
klein worden om iedereen mee te nemen. Misschien dat juist
een kleine bus bij reizigers het gevoel geeft dat je iets
vreemds doet als je van het gratis aanbod gebruik maakt, en
dan doe je dat maar niet. Juist grotere groepen jongeren
stapten in het verleden nogal eens in de gratis TCR-bussen
en doen dat nog steeds in bijvoorbeeld Connexxion-lijn 104
tussen Spijkenisse en Renesse. Wel viel mij op een van de
busjes het (Van Oeveren-)wagennummer 109 op.
Alle
hierbij gevoegde foto's zijn op maandag 19 augustus j.l.
genomen. De interieurfoto met het wagennummer "574" komt uit
bus 5745. Een bevriende hobbyïst had eerder gezien dat in
deze bus met plakletters (in plaats van het gebruikelijke
donkere bordje met witgrijze cijfers) het wagennummer "5747"
was aangebracht. Kennelijk had men de fout inmiddels ontdekt
en de "7" verwijderd, maar een nieuw plakcijfer "5" was
blijkbaar moeilijk te vinden .....
Geniet nog even na van de zomer die bijna voorbij is,
en groeten,
Dick van der Goot
|