Vandaag, 8
augustus 2024, is het eindelijk zover: deze website
bestaat nu 25 jaar. In dit voorwoord wil ik een korte
samenvatting geven van 25 jaar openbaar vervoer OV in
Boskoop. Dat is geen gemakkelijke opgave, want eigenlijk
waren er twee variaties van OV in Boskoop. De eerste
versie, OV in Boskoop 1.0, duurde vanaf het begin 14
jaar. Op het hoogtepunt had de website meer dan 1.000
vrijwillige medewerkers, duizenden webpagina's en meer
dan een half miljoen busfoto's. Het bezoekersaantal lag
dagelijks tussen de 6.000 en 8.000 unieke bezoekers.
Naast mijn werk was ik dagelijks ruim 10 uur bezig met
de website. Na 14 jaar was mijn energie echter helemaal
op en stopte ik plotseling met de website. Na een tijdje
besloot ik toch weer door te gaan met versie 2.0, en dat
is de website zoals die er nu uitziet. Deze is beperkter
dan voorheen, maar wordt nog steeds elke dag met veel
enthousiasme gemaakt. Het kost me ongeveer 20 minuten
per dag om een volledig vernieuwde voorpagina te maken,
met de nadruk op actueel nieuws over het openbaar
vervoer.
Hier volgt een
korte samenvatting van 25 jaar hoogtepunten. Ik moet
veel weglaten om het verhaal niet te groot te maken. Het
begon allemaal op 8 augustus 1999. Ik had mijn eerste PC
met Windows en wilde wel eens achterhalen hoe het maken
van een website werkte. Mijn keuze viel snel op de
geschiedschrijving van het OV in Boskoop. Dit was nog in
de tijd dat je moest inbellen om op het internet te
komen, dus geen 24 uur per dag online. Eerst maakte ik
de website offline en zodra alles klaar was, belde ik in
om alles te uploaden met een snelheid van 2-3 kb per
seconde. Als je bedenkt dat de huidige snelheid 500.000
keer sneller is, is het bijna niet meer voor te stellen
hoe primitief internet toen was. Google bestond wel,
maar was in Nederland nog zeer onbekend.
Van het één
kwam het ander. Mijn eerste e-mail van een bezoeker was
van Daan van Beek, die in die 25 jaar een van de velen
zou zijn die me trouw zijn gebleven. Hij is mijn steun
en toeverlaat in al die jaren. In die mail vroeg hij
zich af of ik de chauffeur was met de roze zonnebril....
Dagelijks was ik bezig met de website en begon langzaam
uit te breiden. Niet meer alleen over de geschiedenis
van Boskoop, maar alles wat te maken had met bussen in
het OV. Ook werd er een fotogroep opgericht met de naam
"Busfoto" bij E-Groups, later Yahoo. In deze chatgroep
waren honderden mensen lid en wekelijks werden er zo'n
3.000 mails verzonden met foto's van bussen, die daarna
ook weer op de website terug te vinden waren. De
Busfoto-groep bestaat nog steeds, maar door de vele
groepen op Facebook wordt deze nu nog maar sporadisch
gebruikt door echte hobbyisten en heeft zijn kracht
helaas verloren.
Mijn eerste
jubileum, mijn eerste lustrum, was op 8 augustus 2004: 5
jaar OV in Boskoop (OViB, zoals de site door velen werd
genoemd). Voor die dag had ik een speciale website
gemaakt en dat was het, dacht ik. Op mijn laatste rit
van Alphen aan den Rijn naar Hazerswoude-Dorp stonden
bij elke halte bekende bezoekers van de website, die
allemaal naar Hazerswoude moesten. Ik herinner me nog
wie allemaal meewaren: Erik Kantes, Axel Montezinos,
Remy den Hartog, Roland van Duin, André Smedes, Shandro
van Amersvoort, Nick Roestenburg, Marcel van der Geugten,
Joop Solleveld, Rens van Schaik en Nick van der Geugten.
Gerard Klinge, Theo Smulders en mijn vrouw waren al
eerder ingestapt. En ik me maar afvragen hoe het verder
moest als ik zou worden afgelost, want daar stond alleen
maar een aflosauto. Onderweg werd mijn probleem opgelost
toen er plotseling een BBA-bus voor me kwam rijden,
omgebouwd naar mijn favoriete bus van Westnederland, de
9285, met speciale reclame op de achterkant. Dit had ik
te danken aan de medewerking van Daan van Beek, Remy den
Hartog en Johan Pesulima. Daarna werd er op de vestiging
Boskoop nog een leuk feestje georganiseerd.
Op 9 decmber 2006
besloot men vanuit hoge hand dat de beroemde vestiging
Boskoop, wat ooit het hoofdkantoor was van Citosa,
Westnederland, ZWN en Connexxion, deze definitief te sluiten.
Mijn tweede
jubileum was 10 jaar OV in Boskoop op 7 augustus 2009.
Om mij nu niet weer te verrassen, had ik die dag een
zeer grote excursie georganiseerd met leuke primeurs. We
verzamelden eerst op het station van Boskoop. Echter, ik
werd op dat moment toch weer verrast, want plotseling
kwam er een Connexxion-bus aanrijden (de 8563) met
speciale reclame aan de zijkant voor 10 jaar OV in
Boskoop. Deze bus zou een half jaar lang gratis
rondrijden in onze regio. Deze verrassing heb ik onder
andere te danken aan Remy den Hartog, Hans Verbeek en
Shandro van Amersvoort. Patrick Zijp kwam met een
cabriobus van zijn werkgever. Ik zelf had drie bussen
geregeld: de cabriobus van Connexxion, de Veonn 1698 van
Marcel de Bruin, en de GVB 168 van Martin Stolte.
De excursie in het kort: We bezochten Connexxion
Boskoop, waar men in de tuin van Boskoop (de plek waar
opgelegde bussen van Connexxion stonden) foto's kon
maken. Hier stond een gloednieuwe hybride bus van
Connexxion. Daarna maakten we een fotoshoot bij de molen
in Benthuizen en bezochten we Connexxion Zoetermeer.
Hier kreeg
iedereen koffie met speciaal 10-jaar-logo-gebak. Tot
mijn verrassing waren daar ook mijn vrouw, mijn
kinderen, hun partners en mijn kleinkinderen. In
Zoetermeer konden we ook een bezoekje brengen aan TSN.
Daarnaast was er een quiz die iedereen kon invullen. Als
primeur had Veolia, die eind augustus de concessie zou
overnemen van Connexxion, drie gloednieuwe gasbussen
geplaatst.
Vervolgens vertrokken we naar de Grote Markt, waar de
hele groep op de foto ging. De foto werd gemaakt door
Jan van den Berg, die ook de vergunningen had geregeld
zodat we met twee bussen op de Grote Markt mochten
staan. Als afsluiting mochten we gebruik maken van
Connexxion Delft, waar André Vernes de scepter zwaaide.
Hier reed een lesbus van Randstad (met dank aan Arjan
Beemster), en iedereen met een B-rijbewijs mocht een
ritje maken met een bus. Ook was er een rondrit door
Delft met de cabriobus. Verder was de OV-Chipkaartbus
(Theo Silvius) aanwezig, die voorlichting gaf over de
OV-chipkaart die later dat jaar zou worden ingevoerd en
het einde zou betekenen van de strippenkaart. Na de
prijsuitreiking van de quiz ging iedereen voldaan naar
huis.
Op 8 september 2009 stond er in het Algemeen Dagblad een
groot artikel over de website.
Op 27 februari
2010 overleed mijn vrouw na een langdurige ziekte. Ik
kreeg honderden adhesiebetuigingen via e-mail van
bezoekers, die nog steeds in mijn inbox zitten. Remy den
Hartog zorgde ervoor dat de 8563 met de naam van mijn
vrouw op de voorkant ging rondrijden tot het einde van
de concessie van Connexxion.
Op 8 februari 2012
bestond de website 12,5 jaar. Ik maakte die dag alleen
een speciale website met een aangepast logo, omdat de
wond van het verlies van mijn vrouw nog te groot was om
iets te vieren.
Op 24 november 2012 organiseerde ik een
excursie met als thema het afscheid van Connexxion in
Zuid-Holland Noord en afscheid van de 8563 als Mar Werkman-bus. De excursie werd met twee bussen gereden,
de 8563 en de Connexxion Interliner 3506. Speciale
chauffeurs die dag waren Dennis Waaijer van Connexxion
Uithoorn en Wim Koeleman van Connexxion Delft. Op deze
dag werden alle vestigingen aangedaan en in Leiden was
er de primeur met de onthulling van de aller eerste bus
van Arriva die in de nieuwe concessie zou gaan rijden.De 8563 ging later naar Ivoorkust en werd
omgespoten in groen-witte kleuren.
Na 14 jaar kwam er
abrupt een einde aan de website. De energie die ik er
dagelijks in stak, was totaal op. Dit werd me niet in
dank afgenomen; ik kreeg zelfs dreigmails. Ondanks dat
ik alles gratis deed om anderen een plezier te doen, was
er vaak onbegrip. Ik verloor veel vrienden doordat ik
alle contacten had stopgezet, maar gelukkig heb ik nog
veel echte vrienden overgehouden.
Na een tijdje
begon het weer te kriebelen en besloot ik een 2.0-versie
te maken, zoals de website er nu uitziet: veel actueel
nieuws en af en toe ingezonden fotoreportages. Ondanks
alles heb ik nog dagelijks gemiddeld tussen de 1.500 en
2.000 unieke bezoekers. In de loop
der jaren ben ik afgestapt van de huisstijl in OV-geel
naar mijn persoonlijke kleur, roze.
Op 8 augustus 2019
bestond de website 20 jaar. Omdat ik bij 25 jaar iets
groots wilde organiseren, besloot ik het 20-jarige
jubileum alleen digitaal te vieren. Shandro van
Amersvoort, die jarenlang mijn huisstijl en logo's
maakte, ontwierp weer een speciaal logo.
Tot slot,
vandaag 8 augustus 2024, bestaat de website 25 jaar en
heeft een tijdelijke gouden lay-out die tot het eind van
het jaar zal worden gebruikt. Ik schreef eerder dat ik
iets groots wilde organiseren, en daar was ik twee jaar
geleden ook al mee begonnen. Echter, anderhalf jaar
geleden had ik een vervelend ongeval in mijn huis, wat
een grote invloed had op mijn gezondheid. Ik mag al ruim
een jaar lang mijn grootste passie, het besturen van een
autobus, niet meer uitoefenen. Sterker nog, mijn
gezondheid is zo verslechterd dat ik nooit meer een bus
kan besturen. Dit betekent dat dit waarschijnlijk mijn
laatste jubileum zal zijn. De vraag is hoe lang ik de
website nog dagelijks kan beheren en wanneer ik hier ook
mee moet stoppen. Dat zal de toekomst uitwijzen.
Ik wil dit
voorwoord eindigen met het volgende: Ik kan helaas niet
alle namen noemen van mensen die ik wil bedanken, want
dat zijn er zoveel. Ik wil wel even stilstaan bij de
fotocollega's die je hieronder ziet staan. Een half jaar
geleden deed ik een oproep via Facebook aan mijn
vrienden om een foto te maken met het huidige 25-jaar
logo. Het is een prachtige collage geworden. Maar ik wil
graag even stilstaan bij de eerste foto. Op deze foto
zie je mijn collega André Brouwer. Hij wist toen al dat
hij het moment dat de website 25 jaar zou bestaan, niet
meer zou meemaken. Hij overleed op 8 maart jongstleden,
maar hij wilde toch heel graag dat zijn foto vandaag een
belangrijke plek zou krijgen op de voorpagina van de
website, en dat is bij deze geschied.