Nieuwe VDL bussen voor de RET Rotterdam: Zero Emission, Hybride en Euro 6

 

Eind 2019 begon de vervanging van de verouderde busvloot van de RET met 198 bussen van de VDL Citea familie: 55x VDL Citea SLF-120E (Zero Emission), 103x VDL Citea SLE-120H (Hybride) en 40x VDL Citea LLE-120 (Diesel Euro6). Hiermee gaat de RET geleidelijk de stap maken naar een Zero Emission wagenpark. Na deze bestelling komen er in 2021 nog 50 zero emissiebussen bij, in 2024 weer 50 en in 2029 vervangen 110 zero emissie bussen de laatste bussen met een dieselmotor.


 

 

 

Film Uithoflijn


De Uithoflijn, ofwel tramlijn 22, is na een zeer lange bouwtijd uiteindelijk op 16 december 2019 in gebruik genomen. Met de indienststelling van deze lijn komt een einde aan de overvolle bussen op de route Utrecht Centraal - Science Park. Oorspronkelijk zou de lijn in januari 2018 geopend worden maar door tegenslagen bij de bouw en problemen met de beveiliging werd het bijna 2 jaar later. De geraamde bouwkosten van 440 miljoen euro werden met 84 miljoen euro overschreden, waarmee de Uithoflijn de duurste tramlijn van Europa is, met een
kostprijs van 64.375,- per meter. Voor de lijn zijn 27 vijfdelige CAF Urbos 100 tramstellen beschikbaar. Met 12 diensten in dubbeltractie kan in de spits 16x per uur gereden worden. De totale rit duurt 20 minuten. In 2021 wordt de lijn gekoppeld aan de lijn naar Nieuwegein en IJsselstein die daarvoor eerst verbouwd moet worden voor exploitatie met lagevloertrams. Hiervoor zijn 22 extra zevendelige trams bijbesteld.

 

 

 

(c) OV in Boskoop - Alle rechten voorbehouden-Overname in gedrukte of digitale vorm zonder toestemming niet toegestaan