Rondje stads- en streekvervoer in Nederland 2017-2018 (Deel 3. Overijssel + Flevoland-IJsselmond)

Hallo Marty en meelezers,

Hoog tijd om de draad van mijn rondgang over de afgelopen anderhalf jaar weer op te pakken. Met de provincie Overijssel neem ik tevens de concessie Flevoland-IJsselmond mee omdat de IJsselmond-concessies van beide provincies al sinds 2005 gezamenlijk worden uitgegeven.

Omdat de laatste concessievernieuwingen, althans voor wat de bus betreft, al een aantal jaren geleden hebben plaatsgevonden en er qua rijdend materieel sindsdien niet zoveel is veranderd, was er in 2017 en 2018 niet erg veel aanleiding om in dit gebied te gaan kijken. Toch waren er wel een paar interessante dingetjes. En je komt toch al vrij gemakkelijk langs plaatsen zoals Zwolle als je bijvoorbeeld het noorden des lands wilt bezoeken.

In het concessiegebied Midden-Overijssel rijdt Syntus al sinds medio 2010 met VDL Ambassador-bussen. Verschillen tussen de stadsbussen voor Zwolle en Deventer enerzijds (4000-groep) en de streekbussen voor deze concessie anderzijds (4100-groep) zijn er nauwelijks; de bussen rijden dan ook niet altijd daar waar ze oorspronkelijk voor bedoeld waren. Bovendien heeft Syntus vanwege bezuinigingen al aardig wat bussen uit dit gebied kunnen “weggeven” aan andere concessies, zowel Twente als de Gelderse concessie Veluwe (in 2017 tijdelijk ook aan Utrecht), en in 2018 zelfs aan moederbedrijf Keolis te Almere. Er zijn tijdelijk twee proefbussen van het type VDL Citea in dienst geweest. Wel spectaculair was de indienststelling in 2017 van een serie Mercedes CapaCity-bussen voor stadslijn 9 te Zwolle, een op piekmomenten zeer druk door scholieren gebruikte verbinding tussen het Station en het Deltion College.

In Deventer is de stadsbus in de loop van de jaren uit het centrum verdreven. Omdat er toch wel behoefte was aan een zekere ontsluiting van dit gebied, zet de gemeente inmiddels een elektrisch pendelbusje in op de verbinding tussen het Station en het stadscentrum. De openbaar-vervoerverbinding tussen de stadswijken en het centrum blijft hiermee moeilijk en weinig aantrekkelijk.

De regio Twente is door mij in de afgelopen tijd niet bezocht. Hier rijdt eveneens Syntus, op een concessie die eind 2013 is ingegaan, met hoofdzakelijk VDL Citea-bussen. Hier en daar verschijnen er ook VDL Ambassador-bussen op Twentse lijnen, maar die behoren voor een groot deel toe aan onderaannemers: OAD, Tgvia, Schepers, Luttikhuis. Op enkele Twentse lijnen rijden Optare Solo-busjes, die vanuit de concessie Veluwe zijn overgekomen. Bij de start had Syntus zelfs nog een drietal oude ex-Connexxion gelede Volvo B10M/Berkhof-bussen aangeschaft, in principe voor vervoer van voetbalsupporters, maar in het eerste dienstregelingsjaar kregen ze af en toe ook wat werk op de lijndienst te doen; één (bus 3401) zelfs op de Veluwe vanuit Apeldoorn. Enkele Apeldoornse stadsbussen, ook weer VDL Ambassadors, verhuisden later naar Twente om oudere soortgenoten te vervangen.

De IJsselmond-concessies kwamen, na nogal wat problemen met de gunning, eind 2013 uiteindelijk bij OV Regio IJsselmond terecht; in feite Connexxion in een nieuw, speciaal voor dit gebied aangemeten, jasje. Veruit de meeste variatie aan materieel vind je in deze regio. De nieuwe “standaardbus” is hier de IVECO Crossway. Vooral op de drukke lijn 71 tussen Zwolle en Emmeloord via Zwartsluis rijdt een kleinere groep VDL Citea-bussen met dubbele achteras, waarvan er een (bus 5760) afkomstig is uit de Noord-Hollandse concessie Gooi & Vechtstreek (lijn 320). Maar ook is er een twaalftal Volvo 8700-bussen overgebleven uit de overgangsperiode van de oude naar de nieuwe concessies, een bijzondere periode waarin bijna alles in het gebied met dit bustype werd gereden. De overgebleven Volvo-bussen zijn eind 2009 bij Breng in dienst gekomen. Nog wat jaartjes ouder zijn de gelede Van Hool-DAF-bussen die op de drukkere uren vooral op de lijnen 141 en 641 tussen Kampen resp. Zwolle en Urk via Emmeloord worden ingezet; deze bussen hebben nog een GVU-verleden!

Tot de Flevolandse IJsselmond-concessie behoort ook de seizoendienst tussen Harderwijk en Walibi Holland, die al sinds jaar en dag (ook in het Arriva-tijdperk voor deze lijn) is uitbesteed aan Smit Reizen te Harderwijk. Smit gebruikte hiervoor, en ook voor enkele ochtendspitsversterkingen op andere lijnen van deze concessie, in 2017 nog gelede Volvo B10M/Berkhof-bussen uit het jaar waarin Connexxion ontstond (1999)! Smit was echter inmiddels eigendom geworden van Gebo Tours; sinds 2018 rijdt Gebo met gelede Mercedes Citaro-bussen die eveneens van Connexxion zijn overgenomen.

TCR rijdt sinds 2018 in opdracht van OV Regio IJsselmond een extra seizoendienst tussen Steenwijk en het door Aziaten “ontdekte” Giethoorn, lijn 270, maar daar heb ik zelf nog geen opnamen van.

Wat het regionale treinvervoer betreft, kreeg Arriva eind 2012 de Overijssels/Drentse concessie voor de Vechtdallijnen in handen; deze omvat zowel de spoorlijn Emmen – Zwolle v.v. als de lijn (Hardenberg -) Mariënberg – Almelo v.v.; de laatstgenoemde lijn was echter voorheen onderdeel van de concessie Twente en behoorde als zodanig tot eind 2013 bij Connexxion, met als onderaannemer Syntus.

Een recente verandering op treingebied was dat Keolis de Overijsselse spoorlijnen Kampen – Zwolle v.v. en Zwolle – Almelo – Enschede v.v. in handen kreeg.

De beide Overijsselse treinconcessies tezamen worden onder de naam Blauwnet gepresenteerd.

Verdere toelichting bij de plaatjes:

• Merkwaardig genoeg wordt op de Blauwnettrein van Arriva ook de Regio Twente nog als betrokkene genoemd; sinds 2015 zijn de bevoegdheden op OV-gebied van de Regio Twente, evenals die van van drie andere stadsregio’s, aan de overkoepelende provincie (i.c. Overijssel) overgedragen.
• Het elektrische centrumbusje te Deventer: de belangstelling lijkt niet groot, maar grappig genoeg voor een plaatje.
• De gelede Mercedes Cttaro-bus 722 (ex-Connexxion) op de Walibi Holland-lijn in de zomer van 2018.
• In de zomer van 2018 kwam er gedurende twee weken wegens werkzaamheden geen enkele trein te Zwolle. Tussen Zwolle en Dalfsen zette Arriva vervangende bussen in, met als “extraatje” deze kleine IVECO-bus van IJsseltours.
• De diversiteit van het materieel van OV Regio IJsselmond in beeld: ex-GVU-gelede Van Hool-DAF-bussen (4632, 4631, 4635), IVECO Crossway-bussen (5509, 5529), Volvo 8700-bussen (5737, 5743) en de aan de Gooise R-Net-lijn 320 onttrokken VDL Citea-”tandemasser” 5760.
• Ook touringcarbedrijf Sickman uit Vroomshoop reed voor Arriva vanwege de treinstremming rondom Zwolle.
• Inmiddels in eigendom van Gebo, reden in 2017 nog onder de naam van Smit Reizen de gelede Volvo B10M/Berkhof-wagens (7)12 (ex-Midnet 9044) en (7)17 (ex-Connexxion 9060). Ook kwam ik onverwachts de schoollijn 625 (Zeewolde – Amersfoort v.v.) te Amersfoort tegen en kon ik deze nog uitgebreid op film vastleggen: bus (7)14 van Gebo-Smit.
• Toch nog één plaatje van een “bliksembezoek” aan Enschede: bus 2301 op het spitslijntje 7; dit Mercedes-busje begon zijn bestaan als “Beverbus” (lijn 89) te Zutphen.
• Nog even terug naar de grote spoorstremming rondom Zwolle: Keolis kon een elegantere oplossing voor de vervanging van haar treindiensten bieden dan NS en Arriva: er werden “gewone” Overijsselse streekbussen ingezet, waarop keurig de eindbestemming werd aangegeven, voorafgegaan door afwisselend “Treinbus” en “Blauwnet”: VDL-Ambassador 4021 op de lijn naar Raalte en diens streek-soortgenoot 4118 op de lijn naar Kampen.
• En natuurlijk mag een plaatje van een van de nieuwe CapaCity-bussen (waarvan de capaciteit toch alweer te klein schijnt te zijn) niet ontbreken: Syntus-bus 4206 vormt voor deze aflevering de hekkensluiter.


Tot ziens in een volgende provincie,

Dick

(c) OV in Boskoop - Alle rechten voorbehouden-Overname in gedrukte of digitale vorm zonder toestemming niet toegestaan