Door Wim Vink


Waarom Bussen op Terschelling?


Als je door je familieafkomst banden met dat eiland hebt en je hebt bovendien Openbaar Vervoer als hobby, met Nederlandse autobussen in het bijzonder, dan is het linkje snel gemaakt.
Wat ook een rol speelde was het feit dat bij het 5-jarig van het Noordelijk Bus Museum een boekje werd uitgegeven met diverse verhalen over bedrijven en situaties in het noorden van Nederland. Aan die uitgave heb ik ook meegewerkt door een artikeltje te schrijven over het buslijntje naar Paal-8. Dat boekje sloeg destijds zo goed aan bij het geďnteresseerd publiek, dat we als museumbusstichtingen besloten om meer boekjes te gaan uitgeven over specifieke onderwerpen.
In de praktijk kwam daar niet veel van terecht, maar ik zag toch de prikkel om de geschiedenis van de busdienst op Terschelling te gaan uitzoeken.

In de zomer van 1984 ben op een regenachtige middag naar het Gemeentehuis gegaan en heb daar de eerste onderzoeken in het archief mogen doen. Ik kwam daar een oudere Terschellinger tegen die me gelijk op het juiste spoor zette: ik moest naar Tjebbe Cupido gaan, kleinzoon van oprichter Aike.
Inderdaad kwam ik bij Tjeb in een “warm bad” en kreeg alle medewerking. Hij had al veel verzameld en stelde alles direct ter beschikking voor mijn doel. In een volgend stadium kwam ik bij (de nog steeds bestaande) Garage Cupido terecht. Ook daar werkte men gelijk mee toen ik vertelde wat ik kwam doen en wat ik wilde bereiken.
Dit alles mondde in maart 1988 uit in de uitgave van een boekwerkje “Als de witte vlag waait”, waarin de geschiedenis van 1910 t/m 1984 uit de doeken werd gedaan.
Dit boekje had een oplage van ca. 900 stuks en is thans alleen nog antiquarisch verkrijgbaar.

Na 1984 bleef ik de busdienst op het eiland jaarlijks volgen tijdens zomervakanties, maar ook bij andere gelegenheden. In de loop van de tijd kwamen er meer bronnen: kranten, tijdschriften en natuurlijk internet.
Thans is het zelfs mogelijk om de bewegingen bij te houden, zonder dat ik zelf op het eiland kom. Een specifiek groepje mensen ter plaatse helpt mij daarbij.
Vanaf 2003 mag ik op OViB mijn bijdragen publiceren; in het begin ging dat niet zo gestructureerd, maar momenteel wordt de tijdslijn zoveel mogelijk aangehouden.
Ik pretendeer niet elke bus op het eiland vastgelegd of gepubliceerd te hebben, maar wel zoveel mogelijk. Zelfs tijdens mijn lange ziekteperiode werd e.e.a. door mijn dochter gefotografeerd.

Graag blijf ik nog jaren de ontwikkelingen op dit gebied op het “hoopje zand in de Waddenzee” volgen en daarvan verslag doen op deze website.

met vriendelijke groeten,
Wim Vink

 

(c) OV in Boskoop - Alle rechten voorbehouden-Overname in gedrukte of digitale vorm zonder toestemming niet toegestaan